GrandVision, het bedrijf achter brillenketens Pearle en Eye Wish, heeft vorig jaar zowel de winst als de omzet zien groeien. Het aantal winkels nam fos toe, onder meer door overnames in China, Peru en Turkije.
Dat bleek woensdag uit de jaarcijfers van de onderneming, die onlangs zijn beursdebuut op Beursplein 5 maakte.
Het concern behaalde een omzet van ruim 2,8 miljard euro, een toename van 8,5 procent op basis van constante wisselkoersen. Het nettoresultaat dikte met 12 procent aan tot 175 miljoen euro. GrandVision realiseerde een aangepast bedrijfsresultaat (ebitda) van 449 miljoen euro, wat neerkomt op een winstmarge van zo’n 16 procent.
Topman Theo Kiesselbach gaf aan tevreden te zijn over de financiële resultaten.
Groei door buitenlandse overnames
GrandVision zag het aantal winkels in 2014 groeien met 821 tot een totaal van 5814 stuks. Er werden nieuwe markten aangeboord door overnames in China, Peru en Turkije. In landen waar het bedrijf al aanwezig was, zoals Colombia, Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk, werden eveneens acquisities gepleegd.
De onderneming zal, zoals eerder al werd bekendgemaakt, over 2014 geen winstuitkering betalen. Wel zal het bedrijf in september van dit jaar een interimdividend uitkeren, met een totale omvang van 35 miljoen euro. Een financiële prognose voor 2015 werd niet afgegeven.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl